Pages

Sunday, February 19, 2012

Something Personal : Friendship & $$ | By Miss T



Sedikit emosi aku taburkan dalam blog ni supaya aku ada rasa kasih dan sayang terhadap blog sepi ini.
Harin ini, aku nak beremosi sedikit dengan istilah friendship.
Friendship last forever.
Best friend forever.


Istilah itu wujud ke? Okay mungkin wujud untuk certain people.
But not for me.
I tried so very fucking hard to understand the value of friendship.



Sebab sejak dulu aku faham,
Istilah bff tu adalah untuk 'menggunakan' seperti

  • cover line.
  • bank bergerak.
  • digunakan pada saat saat bosan.
Inikah maksud kawan?

The thing is BFF tahu nothing dari rakan universiti,
Maybe kita spend dengan rakan universiti tu lebih lama dan semua benda kita share?
Maybe.


Haih.


Menurut pengalaman aku, aku rimas digelar sebagai bank bergerak. Aku tahu aku bekerja keras dan ada duit sendiri. Aku tak tepuk duit tu jatuh dari langit and I spent wisely. Tu je secret aku ada duit sepanjang masa.


Previously, ada seorang kawan aku ni gemar bebeno meminjam duit. Pada mulanya aku ingat dia akan bayar balik. But dia punya trend ni suka bayar balik dengan makanan, barang-barang yang aku tak nak pun.


"Kalau dia bukan BFF, dah lama aku cakap, boleh bagi duit yang boleh disimpan tak? errr, just saying~" Aku rasa bila aku duduk dalam dunia perkahwinan aku mungkin akan lantangnya menjual segala kegusaran diminda #errhopefully.


Aku sebagai orang yang tak kaya, aku jarang gila tak pernah pergi dekat kawan aku dengan muka tak bertapis sinaran UV,
 "Pinjam duit boleh, short of cash la".
 "ada emergency stuff si polan died today WE need some cash"

- FUCK, the last thing  I will do kalau duit betul betul kering is asking friends. Sebab you are my precious. Aku takkan membebankan korang dengan masalah duit aku. No. Takkan. AND of course la aku akan tanya maybe adik aku ke or parent ke. Sebab benda something personal. Or maybe dia sangat stupid nak compare either personal or not.


But, situasi lain GILA disini. Sebab the other party tak kisah sangat dengan semua benda. She/He tak kesah  pun kau ni tengah kumpul duit nak kahwin or kau nak simpan duit sebab itu duit kau kau. Tak dia tak fikir macam tu. Dia fikir kau BANK BERGERAK.


Tapi aku bukan BANK BERGERAK. Neither my BF. She/He doesnt mind saying "boleh pinjam duit tak?" dekat kau dan bf kau. Apa perasaan kau. OMG, like seriously? My BF has nothing to do with you then is it appropriate for you to asking me to lend some money just for your stupid belly/usus/apa-apajela?


Okay aku tahu aku bukan shopaholic, aku tak beli banyak benda yang kau rasa SHOULD BUY or MUST HAVE. derr, I'm not stupid I'm a business student of course la aku tahu trend ni fluctuated. Unless kalau aku ni Paris Hilton ke apa.


 Haih~ kalau kau orang la. Kau akan cakap apa? Aku hanya mampu tarik nafas dalam-dalam. Panjang-panjang. Fikir.


Aku tak mampu nak sara anak orang. Keep asking for money. HELLo, aku bukan bank. Please ask your beLOVEd mummies and gaggies or buffies! (kejadahnya aku merepek ni)


In fakta.


Aku depress disini.


Dan akhirnya sejak kebelakangan ini aku dah mampu mengatasi situasi ini. Yelah aku amat teruk dalam menipu. Aku superb teruk. Aku takkan cakap aku takde cash ke apa. Cuma aku akan buat diri aku betul-betul tak ada duit. Cara-caranya ialah :
  1. make sure duit dalam wallet tak lebih RM 50,
  2. make sure duit yang dalam wallet tu adalah penting untuk kegunaan harian seperti : lunch, gorceries.
  3. make sure setiap duit yang kau keluarkan dari ATM tu kau betul betul perlukan.
  4. jangan set dalam otak kau, kena ada emergency cash. JANGAN!ATM berlambak, bukannya kau tak boleh keluar kejap ke ATM withdraw duit.
  5. make sure kau takde duit lebih.
  6. paling epic, kalau kau boleh buat make sure wallet kau kosong :)
Tu jelah trick aku. Since aku meng-apply trick itu, bila si BFF ni berkata,


"mind if I lend some cash?"
"kita ada emergency, short of cash boleh pinjam tak?"


aku akan jawab sambil buka wallet aku, 

"sorry, kita ada ngam-ngam RM50 untuk groceries"
"sorry, kita takde cash langsung sebab kita dah beli siap-siap stock makanan"
"sorry kita takde cash sebab tadi pergi beli barang"


for sure, mereka akan jawab :


"tak apalah, adik kita dah bagi pinjam" wah speedy gonzalez betul adik hang, tak sampai 5 minit kau minta dari aku, adik kau dah approve? yay!


tapi paling pity aku pernah alami,


"50 sen ada?" haha. kawan oh kawan.


Rumusannya, don't let you friends thinks that you are the MOVING BANK. fight for your right!! Kita berkawan but sometimes bagi mereka rasa empathy sikit. Okay this part aku rasa aku failed sikitla sebab maybe kawan aku tu tak pergi kelas PERSONAL DEVELOPMENT. 


p/s: just saying eh, no heart feeling. LOL





post signature

No comments :

Post a Comment

Ada idea lagi bagus? Sila curah.